Hej Heinz.

Jeg har en gammel splitcane stang som er 2-delt - der er et grønt mærke, hvor der står i flg. rækkefølge:

The Cimbric Made in Denmark Rod

Den har et langt håndtag og er ret tyk i det.

Jeg ved den er blevet brugt af min bedstefar til fiskeri fra kysten og fra småbåde, hvor han har fanget sild og torsk osv.

Den har aldrig været brugt til fluefiskeri, men jeg kan huske han brugte et blåt hjul til stangen, der lignede et fluefiskerhjul, men det solgte han, før han døde.

Jeg er meget interesseret i at vide hvad stangen egentlig er bygget til, og af hvem og hvor, og hvornår.

Kan I hjælpe mig?

MVH.

J.
 

Hej J.

Tak for din mail.

Under og lige efter krigen skyder en række små virksomheder op, som forsøger at råde bod på den manglende import som lukkede grænser – valutarestriktioner m.v. medfører. Særlig galt er det jo med de  varer – som ikke lige kan betegnes som livsvigtige for landet. Derfor ser vi en række driftige mennesker starte produktion af fiskegrej – og især fiskestangsproduktionen er udbredt. I det nordjyske finder Søren Christian Herman Sørensen (f. 1904) sammen med Ernst Tonnung – begge ansat i tobaksindustrien. De starter i krigsårene en fabrikation op på Lindholmvej i Nørre Sundby – i starten med fluer, flueæsker i træ og fangstnet – en fabrik vi kommer til at kende som Fiskestangsbrikken CIMBRIC. Der er her stængerne blive fremstillet – og i 1947 annoncerer man med ’fuldt sortiment’ i spinde og fluestænger. Man leverer til en del detailhandlere i nærområdet – og senere kommer større grossister til – bl.a. Petersen-Bach i Aalborg.

Fabrikken laver selv både ferruler og hjulfittings – bl.a. v.h.a. et par drejere fra Aalborg Værft – der finder lidt aftenarbejder på CIMBRIC. I 1953 overtager fabrikken fremstillingen af hele Petersen-Bach’s sortiment af Silver og Rex-stænger, og vi må formode at ikke mange stænger bliver solgt i eget navn. Vi har desværre ikke en oversigt over hvilke modeller der kan være sendt ud i eget navn.

Fabrikken får økonomiske problemer i 1954 og Søren Sørensen afhænder/lukker CIMBRIC, der dog fortsætter med salg fra et omfattende lager og en mindre produktion. Petersen Bach – der har været den største aftager af firmaets stænger, flytter sine indkøb/produktion til Fiskestangsfabrikken MARLIN, og dermed forsvinder de sidste muligheder og CIMBRIC afvikles endeligt i 1958.

Så din stang er fra Nørre Sundby – og bygget i efterkrigsårene – men de nærmere detaljer bliver nok sværere at få hold på, med mindre Du selv har lidt egne oplysninger at kombinere med.

Ps: Det blå hjul du omtaler lyder unægtelig som et CAMO hjul – ligeså dansk, men det er en helt anden historie.

MVH. Heinz