Hej Heinz.

En af mine fiskevenner har lige købt dette laksehjul (4 1/4'') af en svensk fiskekompis, der på grund af alder har måttet hænge laksestangen på hylden.

 

Hjulet skal fortsætte det aktive brug i Surna. Hjulet er i en meget flot stand.

Som du kan se, er det mærket "Forrest's Patent Adjustable Drag".

 

Jeg har søgt på nettet og har kun kunnet finde sparsomme oplysninger om A. Forrest & Son, de hjulmodeller dette firma har lavet/fået fremstillet og i hvilken årrække de blev solgt.

Jeg håber du kan hjælpe mig med nogle oplysninger, min fiskeven er meget interesseret i at kende historien om dette hjul.

Venlig hilsen P.  

Hej P.

Jamen sikke dog en smuk gammel sag - og så skal den fortsætte med at fiske, lige i min ånd - ikke alt det der nymodens CNC-lavede titanium-pjat, næh - rå kvalitet for mænd - fra før verden ”gik ad lave”!

A. Forrest & Son blev etableret i 1837 i den skotske by Kelso ved floden Tweed, der også i dag er kendt for sit laksefiskeri. Helt hvor meget man selv har produceret af de stænger og hjul, man har solgt gennem tiden, er uklart, og vi ved at bl.a. W.H. Dingley (tidligere Hardy-ansat hjulmager og som regnes for manden bag bl.a. Silex-hjulet), der efter nogle års forskellige ansættelser etablerede eget firma med produktion af nogle af de fineste hjul der kendes (visse fastholder at end ikke Hardy nåede hans niveau?) bl.a. leverede til Forrest i årene 1910-1940.

Men dette hjul er formodentlig ikke lavet af Dingley, men hvem, der rent faktisk har lavet det ved vi ikke, men et gæt kunne være Reuben Heaton i Birmingham, som også lavede flere hjul til Forrest - eller hvad jeg nok hælder lidt mere til - er skotske P.D. Malloch. Begge var meget aktive fra midten af 1800-årene og frem til omkring 1. verdenskrig. Herefter tog Young & Sons i Redditch over, og de lavede 80-90% af alle andre firmaers hjul i den periode - incl. Allcock og andre, som vi indtil for få år siden troede selv lavede egne hjul.

Jeg er ret overbevist om, at der er tale om en tidlig udgave af Forrest of Kelso's "Tweed" laksehjul, som netop havde det nævnte "Adjustable Drag" - altså indstillelig bremse, som bestod af en fjederbelastet tværarm inde i hjulet, hvorpå to filtpuder trykkede ind på spolens side, og med den udvendige centerskrue kunne man justere modstanden. Et simpelt, men velprøvet system, som bl.a. amerikanske Edward vom Hofe brugte i visse af sine modeller. At den har messing forside (Brass Faced) betyder det er en tidlig udgave af 'Tweed" hjulet, som blev lavet fra 3 til 4 3/4" (7,6 cm til over 12 cm.) sidstnævnte var noget af et 'herrehjul' som med en passende stang må have krævet sin mand!

Jeg mener, det viste hjul har sine 100 år på bagen - dels er det nævnte patent givet den 22. januar 1904 - altså er det efter denne dato, men ikke mindst p.g.a. messing forsiden, der er blandt de første af Tweed hjulet - så på den måde kan vi indkredse tingene.

Det er det bedste jeg kan ryste ud af ærmet her og nu, men jeg har puffet til et par 'hjultosser' i det engelske, som er meget vidende - kommer der noget, der ændrer ovenstående - får du et par ord.

MVH. Heinz