BOCA og CAMO hjul
ved Kurt Fisker Jensen
BOCA og CAMO centerpinhjul er produceret fra 1936 til 1976 i over 50 forskellige modeller. Med undtagelse af perioden fra 1961 til 1976 er fabrikanten den samme: Carl Andersen (1889 – 1961), Bjerringbro, men værktøjer og fremstillingsmåde er den samme i hele perioden.
I årene fra 1936 til 1945 var der intet navn på hjulene. Det var en hobby produktion med baggrund i Carl Andersens maskinmesteruddannelse og blev efter kort tid til en egentlig produktion på privatadressen i Bjerringbro. I 1940 solgte en forretning i Aarhus (Rytter Sport) ca. 500 af Carl Andersens hjul om året.
Fra 1945 til 1952 hedder alle hjul BOCA, idet Carl Andersen indledte et samarbejde med grosserer Bengt Oluf Bengtsen i Kongsvang/Aarhus. Forbogstaverne i de to partners navne, Bengt Oluf og Carl Andersen, er baggrunden for egennavnet ”BOCA”.
I 1952 skilles fabrikant og grosserer og Carl Andersen forsætter produktionen under nyt navn: CAMO – der er en forkortelse af Carl Andersen, MOsebo. Sidstnævnte var navnet på hans hus i Bjerringbro.
Carl Andersen ved skrivebordet med et udvalg af hjul.
Efter kalenderne på bordet 1951 – 1952.
Den 1. maj 1961 ændres CAMO, der hidtil har været Carl Andersens private firma, til et aktieselskab A/S CAMO SPORT med den mangeårige medarbejder Aage Pedersen som direktør. Carl Andersen dør kort efter og Aage Pedersen fortsætter produktionen af CAMO hjulene og udvikler også det sjældne fastspolehjul ”CAMO Gudenå Light Cast”.
I 1967 opgiver Aage Pedersen firmaet på grund af lave salgstal og sælger maskiner, viden, værktøjer m.v. til M. Hedegaard i Rødkærsbro, der fortsætter produktionen til 1976.
I et 70 års fødselsdagsinterview i Aarhuus Stiftstidende i 1959 fortæller Carl Andersen, at han de seneste år sammen med 4 ansatte har produceret næsten 20.000 hjul i 51 modeller om året. Langt de fleste hjul er solgt på hjemmemarkedet, men en lille del er eksporteret til Finland. Ved bare 15.000 producerede hjul pr. år fra 1952 til 1959 bliver det til over 120.000 CAMO centerpinhjul. Dertil kommer alle hjul fra perioden 1936 til 1945 og alle BOCA hjul fra 1945 til 1952. En kolossal mængde hjul, hvoraf mange stadig ligger rundt omkring.
Dertil kommer, at alle forhandlere siden 1955, jf. prislisten fra CAMO, ”Ved større Ordre faas på Bestilling alle Farver i Eloxering”, der efter tekstens placering sidst på listen gælder alle de nævnte spinne- saltvands- og fluehjul. I en periode kunne alle modeller tillige fås leveret med ”letvægtstromle”.
Alle BOCAs fastspolehjul – BOCA PREMIER, BOCA SUPER, BOCA LUKSUS og hjulfoden BOCA ROCKET (samt blinkene KYSTENS PERLE og ØRRED SKEEN og BOCA pirke (Bergman modeller med præget navn: BOCA)), er produceret i Aarhus af maskinfabrikant Laurits Hansen.
Det er kun stemplet (eller manglende stempel) på de enkelte hjul, der viser om hjulet er et BOCA eller CAMO hjul. Tidligere har man antaget, at hvis hullerne i spolen er størst i yderkanten, er hjulet et BOCA og omvendt. Det gælder ikke, når man sammenligner alle annoncer og hjul.
Alle hjul er fabrikeret samme sted (i Bjerringbro), i samme størrelser og med de samme skruer og gevind. Alle grossister og grejforhandlere havde reservedele til små penge, ligesom der findes blandede hjul fordi alle dele passede til hinanden. Desuden er der på nogle hjul nittet (eller skruet) en firkantet linefører på bagpladen.
Der er, som det det fremgår, produceret et utal tusinder BOCA og CAMO hjul fra 1936 til 1976. Det er ikke muligt at lave en blot nogenlunde komplet liste over enkeltmodeller og varianter, knarre knopper, fingerbremser, fingergreb, hjulfødder, farverne ”blanke”, rød- grøn- og blå eloxerede samt sort lakerede, diverse stempler og spoler m.v. Derfor vises i det følgende kun eksempler på prislister og et udvalg af forskellige modeller, annoncer, æsker og mærkater til at klæbe på papæsker.
Annonce fra Carl Andersen, Sportsfiskeren, 1944
90 mm hjul med bagplade og knarre uden stempel fra den tidlige produktion.
100 mm ”kastehjul”
2 stk. BOCA ørredhjul 80 mm med æsker. Et med og et uden bagplade
2 stk. hjul som annoncens illustration – 112 mm Kings Fishings Reel – her i blank og rød eloxeret udgave.
BOCA’s trottinghjul er et særligt kapitel i BOCA/CAMO produktionen. Det engelske ord ”trot”, der betyder ”at trave eller lunte af sted”, er en særligt mede-teknik beregnet for vandløb med moderat strømhastighed med et flod og agn afpasset efter vanddybden, så agnen ”hopper” hen over bunden og trækker line af hjulet.
Her et 90 mm blank og et 100 mm grøn eloxeret trotting hjul. Bemærk den smalle spole - kun ca. 18 mm - og ingen fingerbremse. Disse hjul er stemplet: ”BOCA Special”.
Et lille udvalg af andre BOCA centerpin hjul. Fra venstre: et 90 mm kastehjul mrk. ”letvægt” med lige fingergreb, et tilsvarende 90 mm flot blå eloxeret kastehjul med koniske fingergreb samt et 80 mm kastehjul uden knarre med lige fingergreb og med ophøjet hjulfod til akslen.
BOCA 100 mm med original æske
BOCA ROCKET (eller BOCA RAKET, som det er stavet i enkelte annoncer) er en Laurits Hansen opfindelse. Laurits Hansen var maskinfabrikant i Sjællandsgade, senere Grønnegade, Aarhus. Han fabrikerede ”tyreringe” (til at montere i tyre’s næsebor) til grosserer Bengt Oluf Bengtsen. Laurits Hansen var også lystfisker og da han havde set de ”nye” moderne fastspolehjul, fandt han ud af at lave en særlig hjulfod med en dreje funktion, så almindelige centerpinhjul kunne drejes og låses i 90 graders vinkel og derved virke på samme måde som et fastspolehjul med spolen på tværs af fiskestangens længde retning.
BOCA ROCKET blev fremstillet i 2 versioner. Den ene til brug for allerede producerede hjul. Den anden til nye hjul med opstander til centerpin akslen. Laurits Hansen har oplyst, at han anslår produktionen til ca. 750 stk. for begge modeller.
BOCA ROCKET hjul
Bemærk stempel og patentanmeldelse
BOCA ROCKET i ”løs vægt” alle kunne købe
som supplement til eget hjul.
BOCA bliver til CAMO
Annonce Sportsfiskeren, 1952 – BOCA bliver til CAMO.
Foto af originale æske og hjul – CAMO nr. 12
To forskellige CAMO hjul – et sort spinnehjul og et rødt (eloxeret) fluehjul. Sidstnævnte er CAMO nr. 44, Kings Master, med ophøjet kant på (flue) spolen.
Fluehjul med linefører og annonce for samme
3 flotte vel bevarede alu spinnehjul i 3 størrelser, 80, 90 og 100 mm
CAMO ”BOY”, 70 mm, bakelite
CAMO nr. 35, 100 mm saltvandshjul, blå eloxeret, original æske og CAMO nr. 40, blank, original æske
CAMO GUDENÅ LIGHT CAST – fastspolehjul
Som nævnt i indledningen er det Aage Pedersen, der efter Carl Andersens død udvikler og fabrikerer CAMO Gudenå Light Cast fastspolehjulet. Aage Pedersen indkøbte forskellige light cast hjul for at undersøge konstruktionerne for at finde frem til det bedste hjul. Hans valg faldt (ligesom Brødrene Müller, Vollerup (Als)) på det tyske D.A.M. Quick Finessa fordi det havde snekkedrev, som han mente gik bedre og mere lydløst en hjul med tandhjul og tandstang.
Aage Pedersen fremstillede selv alle værktøjer til produktionen. Kun selve hjulhuset blev fremstillet andetsteds.
Da produktionen var i gang viste det sig, at importerede fiskehjul var lige så gode og meget billigere end hvad CAMO A/S kunne fremstille og sælge hjulene til. Den samlede produktion er derfor kun nogle få hundrede, hvorfor et ægte Gudenå Light Cast er en sjældenhed.
Aage Pedersen lavede i alt 1000 emner hver af de i alt 49 dele, der skulle til at samle et færdigt hjul. Efter CAMO’s ophør i 1976 har mange, men ikke alle, dele cirkuleret rundt og nogle er brugt til at fremstille falske hjul, der har en utrolig dårlig spolevandring og er sprøjtemalet, hvor de ægte er vel fungerende og hammerlakerede.
BOCA fastspolehjul
BOCA’s fastspolehjul er alle fabrikeret af maskinfabrikant Laurits Hansen og Co., Sjællandsgade 82, Aarhus. Firmaet havde lige siden 2.verdenskrig produceret tyreringe til grosserer Bengtsen, der omkring 1950 foreslog Laurits Hansen at lave et fastspolehjul.
På tidspunktet – selv så længe efter krigen – var det svært at få importtilladelse til ret meget fra udlandet. Fiskehjul stod ikke øverst på listen over ”nødvendige artikler”
Laurits Hansen var selv lystfisker og havde et D.A.M. Quick Standard, som han ”kikkede” meget efter og sammenlignede med B.M.W. hjulene fra Als i Sønderjylland. Støbningen af hjul- og spolehus blev overladt til gørtler Waldorf Christensen i Eckersbersgade, Aarhus.
De eloxerede sideplader i mange farve-varianter blev først lavet hos gørtleren, derefter Cadovius (det berømte reolsystem) i Aabyhøj og senere hos en fabrik i Horsens, der havde mere ”styr” på eloxeringen/farverne.
Alle skruer er fremstillet på Kirks Telefonfabrikker, Fredens Torv, Aarhus. De var på tidspunktet de eneste i Aarhus, der havde automatbænke til produktion af meget små skruer – 2,5 mm gevind – der bl.a. blev brugt til montering af sidepladerne.
Kronspidshjul og anden ”indmad” i hjulene fremstillede Laurits Hansen selv, ligesom sprøjtemalingen og monteringen foregik på værkstedet i Sjællandsgade.
Resultatet blev først og fremmest BOCA PREMIER. Først noget senere kom BOCA SUPER (med en større spole/linekapasitet). Den senere betegnelse BOCA LUKSUS SUPER var Bengtsens opfindelse og bestod blot i, at der med Luksus Super i en papæske medfulgte en ekstra spole.
Hjulhusene blev fremstillet i farverne sort, brunrød og grøn. De fleste var sorte. Men der blev også lavet enkelt helt blanke hjul. Spolerne var sølvfarvede, grønne og blå i helt tilfældig rækkefølge og antal.
Det samlede antal hjul, produceret i tidsrummet ca. 1950 til 1960, er ca. 800 stk. med en lille overvægt i antal Premier hjul.
BOCA SUPER samt æske
”REX” - integreret BOCA hjul
Til slut i dette kapitel om BOCA og CAMO, et kuriosum. Grossererfirmaet Petersen Bach i Aalborg fik omkring 1950/1952 fremstillet et antal aluminiumshåndtag med integreret hjul hos bøssemager Glerup i Randers. Fabrikationstallet af disse REX stanghåndtag med indbygget hjul er ukendt. Til håndtagene blev fremstillet 3 forskellige klinger: 5 fod udelt af ukendt materiale og en to-delt splitcane med agatøjer samt en 5 fods tonkin (bambus) med spiraløjer.
Foto af det integrerede stanghåndtag med hjul.
Side fra Petersen Bach katalog 1952.